Harmonie protikladů
Stavba je vždy otázkou rovnováhy. Jak velkou otevřenost si dovolím, jak velký soukromý prostor chci vytvořit? Kdo bude moct kam nahlédnout? Které části své říše otevřu návštěvníkům, kde si nechám raději sám pro sebe? Architektka Claudia Gast dovedně sladila tyto protiklady v domě pro svého bratra a jeho početnou rodinu.
Unisono: Název innsbrucké architektonické kanceláře nepochází z hudby nadarmo. Tu a tam je totiž zásadní sladit i ty nejrozdílnější hlasy. "Úkol architekta vnímáme jako úkol dirigenta, který obsadí svůj orchestr a vede jej v harmonii," uvádí web odborníků na plánování. Klient se svými přáními samozřejmě hraje první housle – a to nejen tehdy, když je to náhodou bratr architektky Claudie Gast.
Dobře promyšleno
Chtěl pro sebe a svou rodinu vytvořit útočiště v malém městečku Holzgau v Ausserfernu, kde oba s manželkou vyrůstali. A že to mělo být útočiště pro vskutku početnou rodinu - rodiče a pět jejich potomků od malých dětí až po téměř dospělé teenagery – bylo důležité skloubit jejich potřeby pod jednu střechu. A proto vznikly střechy dvě. Ledajaký přístřešek rozhodně nechtěl. Moudré rozhodnutí, které nyní dává budově její mimořádný charakter. Stejně důležité bylo druhé klíčové přání stavitele: barvou jeho domova by měla být černá!
Dobře natřeno
Claudia Gast a její kolegyně Susi Matt oblékly dvě podlouhlé konstrukce spojené prosvětleným prostorem do jednoho dřevěného pláště: smrková lamelová zástěna byla nejprve dvakrát natřena lazurou ADLER Pullex 3in1-Lasur v odstínu Puma a poté v odstínu Onyxschwarz - a to samotným stavebníkem a jeho pracovitými pomocníky. Laťování se dokonce táhne přes některá okna. Na straně od ulice a z jihu je vytvořeno téměř uzavřené průčelí, v dalších dvou světových stranách dominuje otevřenost díky velkým proskleným plochám kolem privátní zahrady a vnitřního dvora.
Dobře navrženo
Kombinace protikladů pokračuje i v interiéru. Tu oddělené útočiště pro rodiče a místo pro děti, tam velkorysé prostory pro společné trávení volného času a stolování, a nechybí ani hrací a obytný prostor. A kontrast vládne i v designu: světlé stěny a palubky a okna s bělavou lazurou – také ADLER – jsou propojeny nábytkem a zařizovacími předměty, které elegantně pokračují v melodii fasády. Claudia Gast se v tom spolehla na odbornost truhlárny Falgschlunger z Patsche, která se při zařizování tohoto obytného koncertu prosadila jako kvalitní místní hráč. A Falgschlunger zase spoléhá na nátěry ADLER: Tmavá dvířka, stěnové prvky, kuchyňské skříňky a police na knihy byly namořeny pomocí ADLER Arova Spritzbeize Schwarz a dvakrát nalakovány ADLER Legnopur. Na světle hnědé jasanové povrchy byla použita lazura ADLER Arova Aqua-Style v barevném tónu London a opět ADLER Legnopur. Takže dům sklízel jen chvalozpěvy, ke kterým se všichni připojili – unisono!
© by adler-lacke.com