© Nicolas Wefers
Dřevostavby & fasády

Dopad světla

Výstavy, čtení, představení – nebo samotný proces spolupráce při umělecké tvorbě: V novém uměleckém prostoru na Univerzitě umění v Kasselu se zkušenosti a výsledky tvůrčího architektonického studia Innauer Matt Architekten prezentují v tom správném světle – prostřednictvím speciálního triku!

© Nicolas Wefers
© Nicolas Wefers
© Nicolas Wefers
© Nicolas Wefers
© Nicolas Wefers

Působí jako černý monolit na vnitřním nádvoří umělecké školy – na místě, které již architekt památkově chráněné budovy z roku 1962 Paul Friedrich Posenenske plánoval pro případné rozšíření objektu. A nyní „vesmírná loď“ konečně přistála. – Protože se svou futuristickou, zcela uzavřenou fasádou s drobnými polokoulemi, objekt skutečně vypadá trochu jako z jiného světa. Architekti Innauer Matt Architekten převzali motivy hlavní budovy a použili je v jiném kontextu. A město Kassel se tak nyní může těšit na další hvězdu ve své rozmanité nabídce kvalitních kulturních budov.

Tmavé zvenku


Konstrukce je ve tvaru kvádru je čistě dřevěná a přístupná ze všech stran. Dává tak nové galerii umění nezávislý charakter a zajišťuje požadované zvláštní postavení v souboru budov. Nový pavilon zároveň odkazuje na historický prvek budovy Posenenského – konkrétně na vnější ocelovou konstrukci, jejíž barvu odráží plášť budovy. Hrubě řezané modřínové dřevo natřela firma HOWAG pro zhotovitele dřevostavby i+R lazurou ADLER Lignovit Platin v odstínu turmalínově černé (Thurmalinschwarz). Z fasády vystupují skleněné polokulovité tvary, jejichž účel se kromě designového efektu ukazuje až při vstupu do výstavního prostoru.

Světlé uvnitř


Polokoule na fasádě jsou totiž vlastně čočky, které navzdory svým malým rozměrům propouštějí do interiéru galerie velké množství denního světla. 864 skleněných prvků vyvinutých speciálně pro tento projekt vytváří skvělou atmosféru, kterou podtrhují světlé dřevěné povrchy, které vypadají téměř jako neupravené – ale nejsou. Jejich syrovou krásu zachovává transparentní lazura odolná vůči světlu Lignovit Interior UV 100 od ADLER. Příčky lze posouvat po kolejnicovém systému tak, aby hala vyhovovala nejrozmanitějším potřebám uživatelů. Může se tak proměnit na cokoliv: jeviště pro představení, dílna pro umělecké workshopy, pro sochy, zázemí pro jakoukoli tvorbu. Halu lze otevírat ven přes dvoukřídlé dveře na všech čtyřech stranách a rozšiřovat o okolní otevřené prostory jako komunikační mezizónu. Zahájit rozhovor, stát se tématem rozhovoru, hledat dialog – tento základní úkol umění plní tato „umělecká laboratoř“ od svého otevření v roce 2022 mnoha uměleckými představeními více než příkladně. A kromě četných architektonických ocenění, které budova vorarlberských architektů již získala, může brzy přibýt další mimořádně prestižní. Kunsthalle se ze 104 návrhů dostala mezi pět finalistů Ceny DAM za architekturu v Německu.

© by adler-lacke.com