Krok za krokem na cestě k udržitelnosti
ADLER je od roku 2018 jednou z prvních společností ve svém oboru, která je klimaticky neutrální. V budoucnu udělá ADLER velký krok dále na cestě ke „skutečné nule“, což je drastické snížení emisí CO₂. Mluvili jsme s projektovým manažerem výzkumu a vývoje Dr. Clemensem Le Levé.
29. 7. 2022
Pane Le Levé, co přesně znamená "klimatická neutralita"?
Pracovat klimaticky neutrálně znamená, že vaše vlastní práce nemá žádný negativní dopad na klima. Existují tři kroky, jak toho dosáhnout: Musíte sledovat své emise CO2 a co nejvíce je snížit. Nevyhnutelné zbytkové emise jsou nakonec kompenzovány certifikáty ochrany klimatu.
Jak tato rovnováha funguje?
Mezinárodně uznávané certifikáty se používají k financování projektů v rozvíjejících se a rozvojových zemích, kde přispívají k větší ochraně klimatu a životního prostředí – např. vodní nebo solární elektrárny na čistou energii nebo programy na ochranu lesů, protože les je důležitou zásobárnou CO2. Za každou tunu CO2, kterou vypustíme, kupujeme certifikát, který lze použít k úspoře tun CO2 jinde na zemi. To vytváří globální rovnováhu. Tato kompenzace však nesmí být „greenwashing“, kterým si člověk jen „vykupuje“ svědomí. Konečným cílem musí být postupné snižování vlastních emisí, jak je to jen možné – a k tomu je důležité přesně vědět, jaké to jsou a co nejpřesněji je kvantifikovat.
Jak jsou zaznamenávány emise CO2 ve společnosti ADLER?
Rozlišují se tři skupiny emisí, tzv. Scopes (rozsahy, rámce). Zjednodušeně řečeno, Scope 1 a 2 jsou ty emise, které společnost přímo způsobuje: spotřeba energie na výrobu, vytápění budovy nebo palivo pro vozidla společnosti. ADLER těží z toho, že nemáme žádné energeticky náročné výrobní procesy a že potřebnou elektřinu získáváme z obnovitelných zdrojů. Klimaticky relevantní je tedy pouze palivo pro naše vozidla, emise z výfuků a zemní plyn nebo topný olej – naštěstí zde můžeme flexibilně přepínat a jsme tedy nezávislí na dodávce plynu. Kromě toho provozujeme katalytické dospalování v URZ se zemním plynem a vzniklé odpadní teplo využíváme k ohřevu termooleje.
A jaké emise jsou zaznamenány v rozsahu Scope 3?
Scope 3 zahrnuje všechny nepřímé emise před a po směru toku, které se vyskytují v hodnotovém řetězci a jsou následkem aktivit podniku. Pro ADLER to zahrnuje výrobu a dodávku jednotlivých surovin, nádob nebo obalových materiálů, zpracování produktů našimi zákazníky a likvidaci. Jsou zde zahrnuty i veškeré emise týkající se nově pořízených systémů, vozidel a budov, služební cesty a dojíždění našich zaměstnanců.
Jak přesně lze tyto hodnoty vůbec určit?
To je velmi odlišné. Některé oblasti, jako je spotřeba pohonných hmot nebo plynu, lze vyčíslit velmi přesně, v jiných oblastech jsme zatím stále závislí na odhadech. Abychom mohli přesně kvantifikovat, jaké emise vznikají při výrobě pojiva nebo při zpracování naší barvy jednotlivými zákazníky, stále nám v některých případech chybí přesná data. V příštích letech ale očekáváme velký pokrok, protože stejně jako my ve společnosti ADLER budou i naši dodavatelé a zákazníci stále více zaznamenávat své emise CO2, takže v budoucnu budeme mít stále přesnější hodnoty.
Které z těchto emisí jsou v současné době kompenzovány společností ADLER?
Již několik let zaznamenáváme a kompenzujeme všechny emise z oblastí Scope 1 a 2. Kromě toho kompenzujeme také jednotlivé emise z oblasti Scope 3: Všechny služební cesty a dojíždění našeho týmu jsou klimaticky neutrální, stejně jako naše potřeba papíru a lepenky, náš počítačový hardware, naše spotřeba vody a naše odpadové hospodářství. Celkově se pohybujeme kolem 4 500 t CO₂ ročně, což kompenzujeme certifikáty ochrany klimatu pro vodní elektrárnu a projektem ochrany lesa v Brazílii. V budoucnu chceme evidovat emise nejen pro závod ADLER ve Schwazu, ale také pro všechny obchodní společnosti a servisní střediska. V budoucnu se ale chceme dozvědět více i o dalších oblastech Scope 3, jako jsou emise ze zpracovávaných surovin. V současné době jsem velmi zaneprázdněn zkoumáním, sumarizací a klasifikací dat z různých oddělení.
V budoucnu by se tyto emise měly nejen zaznamenávat, ale i výrazně snižovat, že?
Přesně tak, ale dělali jsme to i v minulosti. Naše absolutní emise paliva, energie a tepla se od roku 2016 snížily o 18 %, a to navzdory silnému růstu společnosti ADLER během této doby. V poměru k objemu výroby se emise ve skutečnosti snížily o 44 %. V této cestě budeme pokračovat i v budoucnu – ještě angažovanější a konzistentnější než dříve a s jasně definovanými cíli.
Jaké jsou tyto cíle?
Orientujeme se na tzv. Science Based Targets. V Pařížské klimatické dohodě z roku 2021 bylo dohodnuto omezení globálního oteplování na 1,5 °C. K tomu je potřeba ve střednědobém horizontu dosáhnout tzv. „net zero standard“ – EU si dala za cíl rok 2050. To znamená: V každé zemi může být emitováno pouze tolik CO₂, kolik je „zachyceno“ rostlinami, vřesovišti nebo oceány. K tomu je nutné snížit naše současné emise o 90 %. Cíle založené na vědě ukazují, jak můžeme jako společnost tohoto cíle dosáhnout.
Jak lze dosáhnout tak enormního snížení CO2?
Podle mě existují tři hlavní zásady: účinnost, důslednost a dostatečnost. Efektivita znamená například vývoj energeticky úsporných výrobních metod nebo zlepšování systémů. Důslednost souvisí s technologiemi šetrnými k životnímu prostředí, například v dopravě, stejně jako s oběhovým hospodářstvím, se zpracováním obnovitelných surovin nebo recyklací. Velmi důležitou součástí je také dostatečnost, tedy zpochybňování vlastního chování s vědomím, že méně může být často více. Jednoduchý příklad: Pokud se zúčastním obchodní schůzky a hledám nejkratší cestu, je to efektivní. Pokud nejezdím autem, ale vlakem, je to konzistentní. Pokud ale na služební cestu vůbec nejezdím, ale pořádám videokonferenci, je to dostačující – tam jsem ušetřil nejvíce emisí. Problém je v tom, že dostačující využití zdrojů je často v rozporu s ekonomickým růstem. Hledání vhodných řešení je jedním z nejnaléhavějších úkolů naší generace. Protože v současnosti žijeme, jako bychom měli 1,75 planety. Evropa využívá přírodu dokonce třikrát rychleji, než se dokáže regenerovat.
Jaký potenciál má ADLER ke snížení emisí CO2 na nezbytnou míru?
Velkým problémem je vytápění budov. Před několika měsíci jsme pořídili snímky celého areálu továrny termokamerou, abychom identifikovali slabá místa v plášti budovy a na základě toho definovali opatření. Zatímco naše nové budovy jsou energeticky úsporné a jsou téměř kompletně klimatizovány pomocí tepelných čerpadel podzemní vody, ve stávající budově je velký potenciál úspor nejen v plášti budovy, ale také v systémech vytápění a větrání. Například ve výrobě 1 je pro zdraví zaměstnanců vyžadována vysoká výměna vzduchu. O to důležitější je v zimě efektivně využít teplý odpadní vzduch rekuperací tepla. A samozřejmě i naše novostavby v projektu „Továrna budoucnosti“ jsou stavěny podle nejnovější stavební technologie a jsou vybaveny systémy tepelných čerpadel a fotovoltaickými systémy. Z dlouhodobého hlediska jsou také napojení na síť dálkového vytápění nebo elektrárna na biomasu velmi zajímavou perspektivou dodávek tepla šetrného ke klimatu. Tyto projekty však musí být regionálně promyšlené a zohledňovat nejen potřeby společnosti ADLER, ale i potřeby obyvatel. Jsme proto v kontaktu s městem a okolními společnostmi, abychom vyvinuli energetické koncepce šetrné ke klimatu.
Druhým velkým dílem je doprava – jsou zde nějaké konkrétní plány?
V oblasti nízkoemisní dopravy se toho v současné době děje hodně, ale bohužel technologie mají v praxi jen omezené využití. Nejdále jsou pokroky u osobních automobilů. Během několika posledních měsíců jsme testovali různé modely a v průběhu příštích let budeme postupně nahrazovat naše dieselové vozy elektromobily – i když dojezd vozidel a síť dobíjecích stanic jsou v současnosti stále limitujícími faktory. Opravdu doufám, že dojde k mnohem většímu vývoji, pokud jde o výdrž baterie a recyklovatelnost. Kromě toho musí být v budoucnu potřebná elektřina nejen pro společnost ADLER, ale globálně, získávána z obnovitelných zdrojů, aby byla skutečně udržitelná. Praktické systémy pro kamionovou dopravu však stále neexistují: malé elektrické vozíky nemají potřebný výkon ani dojezd, který potřebujeme, a vodíkové vozy nejsou schváleny pro přepravu nebezpečného zboží. Ale jsem přesvědčen, že i zde dojde v příštích několika letech k velkému pokroku. Podle mého názoru má ústřední význam multimodální doprava, tj. využívání různých dopravních systémů, a stále více se spoléháme na železniční dopravu na dlouhé vzdálenosti. Za tímto účelem v současné době vznikají s našimi spedičními partnery železniční koncepty.
Existují další relevantní potenciály?
Jak již bylo zmíněno, problémem je samozřejmě efektivita. Můžete optimalizovat trasy a využití nákladních vozidel a omezit jízdy naprázdno. Energii lze ušetřit moderními budovami a výrobními zařízeními nebo instalací LED osvětlení, které již využíváme v mnoha oblastech. Důležité je také zpochybnit své vlastní chování a zamyslet se nad tím, co skutečně potřebujete a bez čeho se obejdete. Obecně je třeba mít stále na paměti: cestou k udržitelnosti se dá ubírat jen v mnoha jednotlivých krocích a každý, i když je sám o sobě malý, vede o něco blíže k cíli.
© by adler-lacke.com