Inovativní lakování oken ve firmě Unilux
Inovativní proces lakování přinesl firmě Unilux výrazné zvýšení kvality lakování a stejně výrazné snížení nákladů na čas a materiál. Přechod na nový systém byl úspěšný v neposlední řadě díky úzké spolupráci s rakouským výrobcem barev ADLER.
24. 2. 2025
"Inovace je neúnavná snaha prolomit status quo a rozvíjet se tam, kam se předtím jen málokdo odvážil." Tuto větu napsal americký marketingový expert Steven Jeffes – a co ve skutečnosti znamená, ukazuje pohled na německého výrobce oken Unilux: Společnost se sídlem v Salmtalu (Porýní-Falc) zcela přehodnotila proces povrchové úpravy dřevěných oken – s pozoruhodnými výsledky.
Ambice a perfekcionismus
Počátky Uniluxu leží v malé truhlářské firmě, kterou Nikolaus Meeth založil v Salmtalu v roce 1955. Jeho řemeslo, ambice a perfekcionismus pomohly společnosti k rychlému růstu. Dnes, téměř o 70 let později, se malý řemeslný podnik stal jedním z předních německých výrobců dřevěných a dřevohliníkových oken. Unilux ale stále sídlí v malé vesnici na západě Německa a ve společnosti stále převládá podnikatelský duch. Právě tento duch ambicí a perfekcionismu přiměl tým kolem technického ředitele Carstena Thönnese k implementaci konceptu povrchových úprav, který je v oboru jedinečný.
Vyšší efektivita, vyšší kvalita
Ještě před pár lety se dřevěná okna Unilux lakovala jako všude jinde: třívrstvá struktura povrchové úpravy s impregnací sladěnou do finálníího odstínu, mezivrstva aplikovaná máčením, mezibroušení a vrchní vrstva ze stříkacího automatu. Carsten Thönnes s tím ale ve skutečnosti spokojen nebyl: proces byl pro něj příliš komplikovaný a neefektivní, časové a materiálové ztráty byly příliš vysoké a chyb bylo příliš mnoho – ať už to byly nevzhledné barevné přechody nebo chyby při broušení laku. Začal se tedy šťourat a společně se svým týmem a výrobcem systému vyvinul zcela nový proces: s jednotnou transparentní impregnací – bez ohledu na konečnou barvu –, mezivrstvou a vrchní vrstvou aplikovanou stříkacím robotem a bez mezibroušení. Výhody: kratší doba seřizování a čištění, menší ztráty materiálu a proces, který přináší výrazné zvýšení efektivity a kvality díky dokonalé interakci digitálně řízených systémů a vyškolených zaměstnanců. Než se tak ale stalo, stálo v cestě ještě mnoho překážek – které Unilux společně s technickým týmem od ADLER úspěšně překonal.
Inovativní partner
„S ADLER jsme jednali již mnoho let a vždy jsme zažili rakouského výrobce jako společnost, která myslí inovativně, usiluje o řešení a je ochotna opustit vyšlapanou cestu – stejně jako my,“ říká jednatel Unilux Thönnes. To bylo pro tento projekt naléhavě potřeba. Zatímco požadovaný barevný odstín je obvykle dosažen základním nátěrem v systému, v procesu Unilux leží celá zodpovědnost za odstín na mezivrstvě a vrchním nátěru, a to jak u lazur, tak i u krycích barev. U posledně jmenovaných to není žádný problém – po bezbarvém základním nátěru Aquawood Primo TIM následuje bílá mezivrstva Aquawood Intercare ISO a následně vrchní barva Aquawood Covapro 20 v požadovaném barevném odstínu. Projekt však byl mnohem choulostivější, pokud jde o 12 odstínů lazur, které Unilux svým zákazníkům nabízí. Dobré smáčení pórů v dřevech jako je dub nebo Red Grandis bylo stejně náročné jako dosažení jednotného odstínu bez zákalů a rozdílů v barevném tónu, například na záhybech a okrajích.
Mnoho kroků k cíli
V intenzivním procesu klíčový manažer ADLER Tim Scharping a aplikační inženýr Thomas Tuschy spolupracovali s pětičlenným týmem z Unilux na dosažení tohoto cíle krok za krokem: „Na jedné straně jsme optimálně přizpůsobili naše produkty – mezivrstvu Aquawood Intermedio a vrchní lazuru Aquawood Finapro v odpovídajících odstínech – a na druhé straně bylo potřeba také jemné doladění, pokud jde o nastavení nástřiku a tlakového čerpadla pro systém. Obzvláště náročné bylo, že čtyři stříkací roboty – dva pro mezivrstvu a dva pro vrchní nátěr – již lakovaly. „Když se okno ve stříkací kabině zastaví, je často již kompletně nalakované,“ uvádí Tuschy. Tento dynamický proces zkracuje doby propustnosti, ale vyžaduje naprosto přesné nastavení systému, aby se zabránilo tvorbě obláčků kvůli výkyvným dílům. Nový proces také odstraňuje nutnost mezibroušení, což znamená, že je věnována větší pozornost předúpravě oken.
Odvážný krok k úspěchu
Navzdory náročným výzvám byla konverze procesu lakování zvládnuta za pouhého půl roku – a vyplatila se. Denně lze nalakovat 500 až 700 dílů, reklamace klesly téměř na nulu a kromě času se snížila i spotřeba materiálu a energie: „Zatímco dříve výměna laku v systému trvala často čtvrt hodiny, dnes to ve stříkacím robotu zabere jen dvě minuty a ztráta laku je maximálně jeden litr,“ říká Carsten Thönnes. Množství odpadní vody se oproti předchozímu procesu také snížilo na polovinu a byl zaveden energeticky úsporný proces sušení. To také přináší další úroveň udržitelnosti – zásadní faktor pro dřevěná okna, která jsou ideální pro „zelené“ stavební projekty. Není divu, že Carsten Thönnes odvážného kroku k novému procesu lakování nelituje: „Fáze přechodu byla náročná, ale nikdy jsem nepochyboval, že uspějeme – v neposlední řadě díky skvělé technické podpoře a kvalitním produktům ADLER!“
ADLER – Barvu máme v krvi
S přibližně 730 zaměstnanci je ADLER předním rakouským výrobcem laků, barev a prostředků na ochranu dřeva. Rodinný podnik, založený v roce 1934 Johannem Berghoferem, dnes ve třetí generaci vede Andrea Berghofer. Ročně opouští závod ve Schwazu kolem 21 000 tun barev a míří k zákazníkům ve více než 30 zemích světa. ADLER má prodejní společnosti v Německu, Itálii, Polsku, Nizozemsku, Švýcarsku, České republice a na Slovensku; Jediným výrobním místem je továrna na barvy ADLER-Werk ve Schwaz / Tyrolsko (A). Inovace a udržitelnost jsou základem firemní strategie. ADLER se zavázal k aktivní ochraně klimatu a neustále pracuje na zlepšování ekologické stopy společnosti a na vývoji udržitelných řešení pro své zákazníky.
© by adler-lacke.com